
Nákladní loď Morning Midas, plující pod liberijskou vlajkou, se stala dějištěm rozsáhlého požáru poblíž Aljašky. Na palubě se nacházelo přes 3 000 vozidel, včetně stovek elektromobilů a hybridů, což okamžitě vyvolalo obavy o bezpečnost námořní přepravy elektrických vozidel. Požár, který vypukl 3. června 2025, donutil posádku k evakuaci a upozornil na specifická rizika spojená s lithium-iontovými bateriemi, které se v elektromobilech používají.
Incident s Morning Midas není ojedinělý. Podobné události, jako požár na lodi Felicity Ace v roce 2022 a Fremantle Highway v roce 2023, již dříve poukázaly na nebezpečí spojená s přepravou elektromobilů. Lithium-iontové baterie mohou v případě poškození či přehřátí způsobit tepelný únik, což vede k rychlému šíření ohně a uvolňování toxických plynů. Standardní hasicí systémy, často založené na CO₂, se ukázaly jako nedostatečné pro efektivní uhašení těchto požárů, protože nedokážou baterie dostatečně ochladit.
Tato událost zdůrazňuje potřebu přehodnocení bezpečnostních protokolů a zavedení přísnějších standardů pro přepravu elektromobilů. Pojišťovny a námořní experti bijí na poplach a varují před rostoucím rizikem spojeným s přepravou vozidel s lithium-iontovými bateriemi. Mezinárodní námořní organizace (IMO) zvažuje zavedení nových bezpečnostních opatření, aby minimalizovala rizika a zajistila bezpečnost námořní dopravy v budoucnosti. Zvýšená pozornost je věnována prevenci a účinnějšímu hašení požárů na palubách lodí převážejících elektromobily.