
Světová námořní doprava zaznamenala v roce 2024 rekordní pokles ztrát lodí, kdy bylo celosvětově nahlášeno pouhých 27 ztracených plavidel. Tato pozitivní statistika, kterou přinesla zpráva Safety and Shipping Review 2025 společnosti Allianz Commercial, však skrývá zásadní proměnu rizikového profilu. Namísto tradičních nebezpečí čelí nyní globální lodní průmysl nové generaci komplexních a nepředvídatelných hrozeb, které radikálně mění pravidla hry a vyžadují okamžitou pozornost pojišťoven i provozovatelů. Jak se tedy sektor, který je páteří 90 % světového obchodu, vypořádá s nečekanými výzvami?
Současná geopolitická napětí se promítají přímo do stability námořních cest. Sektor je pod tlakem sankcí, útoků na obchodní lodě a kritického poškozování podmořských kabelů, což ohrožuje přenos dat. Vzniká alarmující fenomén ruské stínové flotily, tvořené téměř 600 tankery operujícími mimo mezinárodní normy, které jsou zodpovědné za desítky nehod a představují obrovské riziko environmentálních katastrof s potenciálními náklady až 1,6 miliardy dolarů na vyčištění. Zároveň se na lodích šíří požáry, v roce 2024 dosáhly desetiletého maxima 250 incidentů, často způsobených nesprávně deklarovaným nebo nebezpečným nákladem, včetně rostoucího rizika spojeného s přepravou lithium-iontových baterií.
Přestože se lodní průmysl stal odolnějším vůči klasickým rizikům velkých plavidel, komplexnost moderního světa přináší nové výzvy, které mohou zvrátit pozitivní bezpečnostní trendy. Budoucnost globálního obchodu po moři je ohrožena sílícími kybernetickými útoky, rušením GPS signálů a přetrvávající nestabilitou dodavatelských řetězců. Odvětví stojí na prahu masivní ekologické transformace, která si vyžádá obrovské investice a úsilí. Je zřejmé, že pro udržení bezpečnosti a efektivity námořní přepravy v nadcházejících letech bude klíčová schopnost adaptace na toto dynamické a stále nepředvídatelnější prostředí.