
Představte si, že kupujete vysněné ojeté auto a jeho tachometr ukazuje o statisíce kilometrů méně, než ve skutečnosti najelo! Alarmující zjištění společnosti Cebia odhaluje šokující neznalost českých kupujících o rozsahu stáčení tachometrů. Zatímco většina populace tipuje průměrné stočení na pouhých 5 000 až 50 000 km, realita je drsná: průměrně jde o neuvěřitelných 100 000 kilometrů. To je ekvivalent 2,5 cesty kolem světa. Jen zlomek lidí si uvědomuje pravdu, a tato tolerance k podvodům výrazně ovlivňuje trh s ojetými vozidly.
Tato zásadní neznalost se promítá přímo do vaší peněženky. Martin Pajer z Cebia varuje, že i „pouhých“ 50 000 stočených kilometrů může zvýšit kupní cenu vozu o 10-13 %, což u průměrného ojetého automobilu představuje desítky tisíc korun. Tyto peníze pak paradoxně zaplatíte znovu ve formě dřívějších a neočekávaných oprav, jelikož se vozidlo opotřebovává mnohem rychleji, než naznačuje tachometr. Část kupujících se navíc vědomě uklidňuje pocitem, že mají ‚novější‘ vůz, a pravdu o skutečném nájezdu raději ani znát nechtějí.
Je fascinující, jak odlišně reagujeme na různé vady vozu. Zatímco mírné poškození karoserie, jako je opravený blatník, může být pro mnohé kupující překážkou, podstatně závažnější podvod se stočeným tachometrem o desítky tisíc kilometrů paradoxně neřeší. Přitom statistiky Cebia mluví jasně: až třetina prověřovaných aut má stočený tachometr. Tento alarmující trend podtrhuje naléhavou potřebu zvýšené obezřetnosti a důkladné prověrky historie vozidla před koupí, abyste se nestali obětí podvodu a ušetřili si nemalé starosti i finance.