
Svět námořního pojištění prochází dramatickou transformací, kterou spouští konec globální integrace a nástup obchodní fragmentace. Geopolitické konflikty, zejména situace u Rudého moře, katapultovaly pojistné za válečné riziko až na 1 % hodnoty lodi, což zásadně mění ekonomiku globální námořní dopravy. Tato nová éra vyžaduje od pojišťoven rychlou adaptaci na přeskupující se obchodní trasy a rostoucí napětí, které dává přednost národním zájmům před mezinárodní spoluprací.
Mezi další kritická rizika, s nimiž se námořní pojišťovny potýkají, patří stárnoucí globální flotila, zodpovědná za více než polovinu všech nehod v roce 2024 a trojnásobný nárůst pojistných událostí přesahujících 10 milionů USD. Zároveň se objevují zcela nové hrozby, jako jsou požáry elektrických vozidel na palubách automobilových dopravců, které představují jedinečné výzvy kvůli lithium-iontovým bateriím. Tyto faktory spolu s nuceným přesměrováním lodí na delší a nákladnější cesty tlačí na inovace v hodnocení rizik a úpisových procesech.
Pro udržení stability v této dynamické době se námořní pojišťovnictví obrací k moderním řešením, jako je využití umělé inteligence pro efektivnější posuzování rizik a aktivní hledání alternativních obchodních koridorů. Prezident IUMI Frédéric Denèfle sice hovoří o začátku nové éry, nikoli o konci globálního obchodu, ale zdůrazňuje, že úspěch bude záviset na plném pochopení změn, přijetí inovací a budování odolnosti. Adaptace na rychlé tempo geopolitických událostí a technologických novinek je pro budoucí úspěch tohoto klíčového sektoru naprosto zásadní.