Připravte se na dramatickou změnu v bytové výstavbě v Česku! Nová transpozice evropské směrnice o energetické náročnosti budov šokujícím způsobem mění pravidla hry: od roku 2026 musí mít každá bytová jednotka, bez ohledu na velikost, povinně dvě parkovací místa pro jízdní kola. Tento tvrdý požadavek se dotkne i populárních mikrobytů a okamžitě se promítá do ceny bydlení. Podle analýzy ČKAIT v Praze to znamená automatické navýšení nákladů na byt o citelných 272 000 Kč, čímž nová legislativa paradoxně dál prohlubuje stávající nedostupnost bydlení, místo aby ji řešila.
Stavební experti varují, že povinné parkování pro kola způsobí u velkých developerských projektů neúměrný nárůst podlahové plochy v řádu stovek čtverečních metrů. Příklad rezidenčního areálu s 414 byty ukázal nutnost navýšit plochu koláren o neuvěřitelných 602 m², což je více než pětinásobek dosavadního standardu. Kritika směřuje i k nelogickému rozporu: zatímco kolárny jsou dimenzovány fixně podle počtu bytů (dvě místa na byt), parkovací stání pro automobily se počítají podle podlahové plochy (1 stání na 120 m²). Ještě absurdnější je fakt, že novela vyhlášky ruší povinné úložné prostory pro kočárky (kočárkárny), což je v přímém rozporu s proklamovanou podporou mladých rodin a smysluplným řešením pro realitní trh.
Důvodem této přísné regulace je snaha podpořit aktivní mobilitu, avšak podle České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) jde o slepou implementaci, která ignoruje české klimatické a geomorfologické podmínky. Na rozdíl od Nizozemí či Dánska je u nás cyklistika převážně sezónní záležitostí. I když města a obce mají teoretickou možnost si tyto požadavky zmírnit v regulačních plánech, do té doby, než tak učiní, bude veškerá nová bytová výstavba zatížena těmito neúměrně vysokými nároky, které s konečnou platností zaplatí koncový kupující. Je proto klíčové, aby samosprávy urychleně přistoupily k místním úpravám, které vrátí do stavebního práva zdravý rozum.