
Chystáte se koupit ojetý vůz? Pozor! Nejnovější analýza společnosti Cebia odhaluje, že téměř 60 % prověřovaných ojetých automobilů v České republice má za sebou škodní událost. To znamená, že tři z pěti vozidel, která se chystáte koupit, už někdy havarovala, přičemž prodejci o těchto incidentech prakticky mlčí – přizná je jen mizivých 0,43 % inzerátů. V červenci se na špici nelichotivého žebříčku nejčastěji havarovaných aut umístilo Audi s alarmujícími 69,69 %, následované vozy BMW (68,82 %). Vysoký podíl poškozených vozidel eviduje také nejprodávanější Škoda (64,37 %) a oblíbená Toyota (63,87 %). Obzvláště prémiové značky, jako Audi a BMW, navíc často zaznamenávají i více než jednu škodní událost na vozidlo. Důkladná prověrka historie je proto před koupí naprosto klíčová!
Český trh s ojetými vozy prochází zajímavým vývojem. V prvním letošním pololetí ceny ojetých aut v ČR překonaly ty slovenské, s průměrnou cenou 298 000 Kč. Tato vyšší cena se však promítá do delší doby prodeje, která u nás činila průměrně 67 dní. Alarmující je rovněž průměrný nájezd 145 000 km u českých ojetin, což je o 4 000 km méně než na Slovensku a může to naznačovat častější stočení tachometru. Největší rozdíl je však patrný v dovozu: téměř polovina (49,20 %) ojetin dovezených do Česka je starší deseti let, zatímco na Slovensku je to pouhých 29,84 %. Důvodem je přísnější systém registračních poplatků u našich východních sousedů, který efektivně motivuje k dovozu mladších a ekologičtějších vozidel, čímž chrání tamní trh před přílivem velmi starých a potenciálně rizikových aut.
Zatímco český trh s ojetinami je silně ovlivněn dominancí modelů Škoda, zejména Octavia, slovenský trh vykazuje výrazně vyšší diverzitu, kde se mezi nejprodávanější vozy dostávají i prémiové značky jako Audi a BMW. Rozdíly panují i v preferencích pohonných jednotek: v Česku je výrazně větší podíl benzínových aut, zatímco na Slovensku jsou velmi žádané naftové vozy a roste tam i prodej elektroaut a hybridů. Co se týče transparentnosti, v Česku se u téměř 45 % vozů deklaruje jediný vlastník, přičemž skutečný podíl je jen kolem 16 %. To představuje dvakrát více klamavých informací než na Slovensku. Tyto rozdíly jasně podtrhují potřebu maximální obezřetnosti a důkladného prověření historie každého vozu před koupí, aby se z vašeho vysněného auta nestal noční můra.