
Cenová válka v čínském automobilovém průmyslu, vedená gigantem BYD, otřásá celým trhem s elektromobily. Agresivní slevy, dosahující až 30 % u více než 20 modelů BYD, mají za cíl vyprázdnit přeplněné sklady. Tento krok však vyvolává obavy z negativního dopadu na ziskovost celého sektoru a vyostřuje konkurenční boj mezi výrobci, kteří se snaží udržet krok. Společnost BYD se stala největším globálním konkurentem Tesly a v dubnu 2025 ji poprvé předstihla v prodejích bateriových vozů v Evropě.
Přestože BYD vykazuje silné prodejní výsledky a globální expanzi, cenová válka odhaluje slabší místa čínského automobilového průmyslu. Mnoho menších výrobců sotva přežívá a agresivní slevy ohrožují jejich existenci. Kromě toho, státní pobídky, i když mají urychlit přechod k čistším vozidlům, dále zvyšují konkurenční tlak. Investoři sledují vývoj s napětím, protože i přes potenciální rizika spojená s cenovou válkou akcie BYD vykazují solidní základy a růstový potenciál.
Čínská snaha o vedoucí postavení v oblasti elektromobility se ocitá v paradoxní situaci. Objem prodejů roste, ale zisky a stabilita klesají. I když se BYD snaží o diverzifikaci a expanzi do zahraničí, domácí trh zůstává klíčový. Cenová válka tak představuje krátkodobé řešení s potenciálně dlouhodobými negativními dopady na celý ekosystém elektromobilů v Číně. Bude zajímavé sledovat, jak se s touto situací BYD a další hráči na trhu vypořádají a jaké strategie zvolí pro udržení konkurenceschopnosti a ziskovosti.