
Čína zavádí tvrdá opatření proti zavádějící reklamě v oblasti „chytrých“ vozidel, zakazující termíny jako „autonomní řízení“ a „chytré řízení“ v marketingových kampaních. Důvodem je rostoucí znepokojení ohledně bezpečnosti asistenčních systémů řízení (ADAS) a snaha o ochranu spotřebitelů před klamavými tvrzeními. Tento krok následuje po tragické nehodě, která podtrhla potřebu přísnější regulace a zvýšené transparentnosti v odvětví autonomního řízení.
Nová regulace se netýká pouze reklamy, ale i způsobu vývoje a aktualizace ADAS systémů. Automobilky nově nemohou testovat a vylepšovat tyto systémy prostřednictvím vzdálených aktualizací softwaru bez předchozího schválení regulačními orgány. Porušení těchto pravidel může vést k vysokým pokutám, odebrání podnikatelské licence, a dokonce i k trestnímu stíhání v případech, kdy klamavá reklama způsobí dopravní nehody. Tato zpřísněná pravidla mají zajistit, že autonomní technologie budou vyvíjeny a zaváděny s maximálním ohledem na bezpečnost silničního provozu.
Zpřísnění regulace přichází v době, kdy čínský trh s elektromobily a hybridy zažívá raketový růst. I když nové předpisy mohou krátkodobě zpomalit tempo vývoje a zvýšit náklady výrobců, v dlouhodobém horizontu mohou urychlit konsolidaci v automobilovém průmyslu a vést k větší opatrnosti a přesnosti v tom, jak jsou funkce „chytré jízdy“ prezentovány spotřebitelům. Čína tak vysílá jasný signál celému světu: autonomní vozidla sice představují budoucnost, ale cesta k ní musí být vedena zodpovědně a s důrazem na bezpečnost.