Světová námořní doprava čelí tiché, ale devastující krizi: každý rok skončí na dně oceánu téměř 1300 přepravních kontejnerů. Tato ohromující statistika, představující průměrnou denní ztrátu čtyř kontejnerů, způsobuje nejen milionové ekonomické škody, ale má i kritický dopad na křehké globální dodavatelské řetězce a životní prostředí. Německé pojišťovny, sdružené v Celostátním svazu německých pojistitelů (GDV), proto razantně volají po zavedení okamžitých a hlavně jednotných mezinárodních bezpečnostních pravidel, která dnes u kontejnerových lodí fatálně chybí. Tyto požadavky jsou klíčové pro zajištění spolehlivosti a minimalizaci rizik v klíčovém segmentu světové logistiky.
Základním problémem je hluboký regulatorní chaos. Zatímco transport sypkého nebo těžkého nákladu podléhá závazným předpisům pro zabezpečení, pro obří kontejnerové lodě takový standardizovaný rámec neexistuje. Klasifikační společnosti posuzují stabilitu a zatížení různými metodami, což vede k nebezpečným bezpečnostním mezerám, které se exponenciálně projevují při zhoršených provozních podmínkách. Jako memento slouží loňská srpnová nehoda lodi CMA CGM Belem, která kvůli nedostatečným kritériím stability přišla o 99 kontejnerů během bouře na objízdné trase. GDV argumentuje, že stejně jako se standardizovaně kontroluje zajištění nákladu v silničním provozu (např. TÜV/Dekra), musí být zavedena transparentní a mezinárodně srovnatelná kontrola i na moři.
Než budou schváleny právně závazné globální bezpečnostní normy, navrhuje asociace GDV ihned aplikovat osvědčenou Přílohu 13 předpisu CSS, která se již úspěšně používá u jiných tříd plavidel a zohledňuje realistické podmínky zatížení. Toto prozatímní řešení by mohlo okamžitě zvýšit bezpečnost námořní dopravy. Vzhledem k tomu, že logistické trasy jsou stále častěji narušovány politickými krizemi a lodě musí volit delší a povětrnostně náročnější objížďky, je přijetí nových mezinárodních standardů pro nákladní plavbu palčivější než kdykoli dříve. Pojišťovny, které spravují obrovské množství smluv souvisejících s dopravou a odpovědnostním rizikem, důrazně apelují na to, aby mezinárodní společenství urychleně konalo a zastavilo zbytečné miliardové ztráty a ohrožení ekosystému.