Globální automotive sektor stojí na prahu revoluční transformace. Podle zásadního KPMG GAES průzkumu, zahrnujícího 775 top manažerů, začne soumrak spalovacích motorů v Evropě a Severní Americe již příští rok s předpokládaným poklesem výroby o 5 až 8 % ročně. Tradiční model, založený na velkém objemu a globálním dosahu, končí. Klíčové pro přežití se stávají efektivita, flexibilita a škálovatelnost. Výrobci musí upustit od honby za maximální produkcí a soustředit se na hodnotu a rychlost uvádění produktů na trh. Čínské automobilky udávají tempo s vývojovými fázemi kratšími než 25 měsíců, což se stává novým globálním benchmarkem.
Neúprosná tržní realita, charakterizovaná nasycením poptávky a geopolitickými tlaky, povede k masivní konsolidaci automotive průmyslu. Téměř 70 % manažerů předpovídá snížení počtu výrobců a dodavatelů do roku 2030, přičemž největší otřesy postihnou Čínu. Tamní trh čelí cenové válce, která může vést ke vzniku tzv. „zombie aut“ – nefunkčních elektromobilů po krachu značek. Světová produkce elektrických vozů nicméně mohutně poroste, s prognózou minimálně 30 milionů kusů ročně do roku 2030, což je téměř dvojnásobek oproti současnosti. Závod o globální prvenství je v plném proudu, když čínský BYD aktuálně ohrožuje dominanci Tesly v prodejích.
Za největší hrozbu a příležitost v nadcházejících třech letech považují manažeři transformaci dodavatelských řetězců, řízenou deglobalizací, dekarbonizací a přísnou ESG regulací. Masivní přesun ze vzdáleného offshoringu na strategie near-shoring a friend-shoring již aktivně provádí 68 % společností. Tento posun, i přes vyšší náklady na pracovní sílu, je kompenzován rostoucí produktivitou díky nasazení umělé inteligence a nových technologií. Přechod k elektromobilitě vytváří novou strategickou závislost: poptávka po kritických minerálech, jako je lithium, vzroste o 400 až 600 %, což vyžaduje rychlé zavedení principů cirkulární ekonomiky v souladu s novými nařízeními EU o bateriích.