Český maloobchod v říjnu 2025 sice potvrdil mírný vzestup, avšak jeho celková dynamika zdaleka neodpovídá síle tuzemské ekonomiky. Tuzemské maloobchodní tržby vzrostly meziročně o 2,8 %, což je v souladu s očekáváním trhu. Přestože je nezaměstnanost nízká a mzdy robustně rostou, což jsou faktory obvykle podporující spotřebitelskou poptávku, maloobchod od dubna prakticky přešlapuje na místě. Dosažené výsledky tak odráží spíše stabilní, nikoliv však oslnivou poptávku, přičemž aktuální prodeje se pohybují teprve na úrovni z počátku roku 2020, tedy před pandemií.
Detailní analýza dat odhaluje, kam spotřebitelé své peníze aktuálně směřují. Jasným vítězem zůstává internetový obchod, jehož tržby meziročně posílily o robustních 7,3 % a meziměsíčně o 1,6 %, což ukazuje na pokračující strukturální přesun nákupů do online prostředí. Velmi dobře se dařilo také prodeji kosmetických a toaletních výrobků s nárůstem 9,2 % a sortimentu pro kulturu, sport a rekreaci (8,0 %). Naopak, segment prodeje potravin ve specializovaných prodejnách (-0,3 % meziměsíčně) a prodeje počítačového a komunikačního zařízení (-2,8 % meziročně) táhnou celkový růst tržeb negativním směrem.
Podle hlavního ekonoma INVESTIKA Víta Hradila chybí maloobchodu k dosažení historického maxima z května 2021 stále zhruba 2 % tržeb. I když se předpokládá, že tempo růstu v příštích měsících mírně akceleruje, překonání historického rekordu v letošním roce je nepravděpodobné. Celková prognóza pro rok 2025 nicméně míří k celoročnímu růstu o sympatických 3,5 %. Tento solidní, leč umírněný růst tržeb potvrzuje, že česká ekonomika zůstává stabilní, i když spotřebitelé jsou stále velmi obezřetní ve svých útratách.