
Navzdory masivním investicím a vysoké adopci umělé inteligence (AI) americkými pojišťovnami, které ji již zavedly ze 69 %, je realita pro zákazníky alarmující. Pouze 36 % klientů totiž vnímá zlepšení svých digitálních zkušeností. Nedávná studie společností Genpact a Amazon Web Services odhaluje překvapivý paradox: navzdory technologickému pokroku se v pojišťovnictví USA zatím nedaří plně využít potenciál AI k transformaci služeb a zvýšení spokojenosti.
Proč se tento obrovský potenciál umělé inteligence ztrácí? Klíčovým faktorem je přetrvávající nedůvěra zákazníků, kde téměř 60 % stále preferuje interakci s živými zástupci, zejména v komplexních situacích. Pojišťovny navíc čelí obrovským výzvám v oblasti škálování AI, které nespočívají jen v technologiích, ale i v obavách o ochranu osobních údajů, regulačních rozdílech a kritickém nedostatku kvalifikovaných odborníků – pouhá 2 % vedoucích pracovníků mají týmy plně ovládající AI. To brání efektivní implementaci a omezuje návratnost investic.
Aby pojišťovnictví skutečně odemklo plný potenciál AI a proměnilo ji v konkurenční výhodu, je nezbytná strategická změna přístupu. Budoucnost spočívá v posílení datových základů, budování silných partnerství a především v posílení lidského kapitálu skrze intenzivní školení v AI. Klíčem je navrhovat řešení s ohledem na škálovatelnost, vyvažovat správu a rizika a jasně upřednostňovat obchodní výsledky. Jen tak lze překonat propast mezi investicemi do špičkových InsurTech technologií a reálnými benefity pro klienty, a tím vybudovat trvalou důvěru v digitální pojištění.