
Evropský automobilový průmysl čelí narůstajícím obavám, které mohou zásadně ovlivnit jeho budoucnost a celou ekonomiku kontinentu. Německá ekonomika již zaznamenává pokles cen průmyslových výrobců, ovlivněný levnými čínskými dovozy a útlumem, zatímco se svět potýká s eskalující obchodní válkou mezi Čínou a USA. Klíčovým prvkem v této hře jsou strategicky důležité kovy vzácných zemin, bez kterých se moderní automobilová výroba, a zejména ta elektrická, neobejde. Čína drží pevně v rukou drtivou většinu celosvětové těžby i zpracování těchto nepostradatelných surovin, což Evropu staví do mimořádně zranitelné pozice.
Tyto vzácné kovy, s exotickými názvy jako Europium či Holmium, jsou nezbytné pro výrobu klíčových komponent v klasických i elektrických vozidlech. S ohledem na čínskou dominanci (až 90 % globální výroby slitin a magnetů) se Evropa zoufale snaží najít řešení. Snahy o recyklaci ze starých aut jsou sice chvályhodné, avšak aktuální technologie a kapacity jsou žalostně nedostatečné. Rovněž hledání nových ložisek, například ve Skandinávii, naráží na absenci infrastruktury a těžebních kapacit. Technologické inovace sice mohou snížit spotřebu těchto prvků, ale zároveň zdražují produkci vozidel, což je v kontrastu s agresivními cenami čínských konkurentů. Tato situace bolestně odhaluje nedostatečné strategické plánování Evropy, které se v mnohém podobá reakci na nedávnou energetickou krizi.
Nedostatek dlouhodobé vize a opatrnost v investicích, často pod tlakem krátkodobých politických a ekonomických zájmů, nyní vystavuje Evropu značnému riziku. Potenciální ochlazení ekonomického rozvoje v případě přerušení dodávek vzácných zemin by mohlo mít katastrofální dopad na celý automobilový sektor a související průmysl. I když se střednědobě počítá s diverzifikací zdrojů – od intenzivnější recyklace po nové těžební lokality a inovativní motory s nižším podílem těchto prvků – je jasné, že Evropa čelí akutnímu strategickému problému. Je nezbytné urychleně konat a zajistit si soběstačnost v klíčových surovinách, aby bylo možné ochránit konkurenceschopnost a inovativní potenciál evropského průmyslu pro budoucí generace.