Německý pojistný trh prochází seismickým digitálním posunem, který zcela mění pravidla hry. Reprezentativní průzkumy potvrzují, že ohromujících 83 % Němců má již zkušenost s online sjednáním pojištění, což podtrhuje masivní adopci digitálních kanálů. U klíčových pracovních generací (30–49 let) se toto číslo blíží téměř stoprocentní penetraci, což jasně ukazuje, že digitální pojišťovnictví je novým standardem, nikoliv okrajovým trendem. Tato digitální revoluce se navíc netýká jen mladých; i více než polovina seniorů nad 65 let využívá internet k ochraně svých rizik. Pojišťovny, které chtějí v budoucnu uspět, musí nutně investovat do špičkových online služeb, jelikož snadné porovnávání cen zvyšuje ochotu klientů k okamžité změně poskytovatele.
Klíčovým hráčem v tomto digitálním ekosystému zůstávají srovnávací portály (jako Check24), které pro výběr pojistky využívá drtivých 62 % online zákazníků. Kromě přímého nákupu na webech pojišťoven prudce roste zajímavý fenomén: pojištění sjednané přímo při nákupu zboží u internetových prodejců, například při koupi elektroniky nebo rezervaci dovolené, což činí téměř 40 % populace. Nákup pojištění online zatím nejvíce dominuje u jednodušších a přehlednějších pojistných produktů – online tak končí nadpoloviční většina pojištění domácích zvířat a téměř polovina stornopojištění cest. Složitější pojistné segmenty, jako je soukromé zdravotní nebo odpovědnostní pojištění, však stále vyžadují tradičnější, osobní přístup a poradenství.
Navzdory touze po maximálním digitálním komfortu zákazníci trvají na zachování lidského faktoru, zejména v kritických chvílích. Téměř polovina Němců sice preferuje kompletní vyřízení škod online, ale zároveň více než 54 % respondentů považuje za znepokojivou představu, že by jejich pojistnou událost zpracovávala pojišťovna zcela automatizovaně bez dohledu člověka. Tato skepse definuje největší výzvu pro celý sektor. Budoucnost pojišťovnictví tak nespočívá v plné, bezhlavé automatizaci, ale ve vytvoření dokonalé rovnováhy. Úspěch budou sklízet ty společnosti, které dokáží bezchybně propojit rychlé, efektivní digitální procesy se zajištěním citlivého a kompetentního osobního přístupu ve chvíli, kdy klient čelí složité pojistné události.