
Představte si svět, kde se dopravní nehody způsobené lidskou chybou stávají minulostí. Přesně takovou revoluci slibují autonomní vozidla, která míří k zásadní transformaci globálního pojišťovnictví. S americkým trhem autopojištění v hodnotě stovek miliard dolarů se pojí obrovské příležitosti pro snížení nákladů. Analytici Goldman Sachs předpovídají dramatický pokles nehodovosti, avšak s tímto slibným vývojem vyvstává klíčová otázka: kdo ponese odpovědnost za nehody, když za volantem sedí software, nikoliv člověk? Tato dilemata otřásají základy současného pojistného systému.
Trh autonomních vozidel zažívá exponenciální růst, s predikovanou hodnotou miliard dolarů do roku 2030, a to včetně segmentu autonomních nákladních vozidel. Už dnes můžeme být svědky pilotních projektů, jako jsou robotaxi společnosti Tesla v Austinu, kde mírná legislativa otevírá dveře budoucím inovacím. I přes očekávané snížení počtu nehod a predikovaný pokles pojistných nákladů o 50 % během příštích 15 let, Goldman Sachs stále předpokládá mírný reálný růst pojistného v autopojištění na další dekádu. Tento paradox podtrhuje složitost přechodného období.
Jádrem nové éry pojištění je posun odpovědnosti. Namísto řidiče se stává primárním subjektem pro krytí rizik výrobce vozidla a dodavatel softwaru. To znamená, že pojištění se bude stále více soustředit na produktovou odpovědnost a ochranu před kybernetickými riziky, což zcela mění profil rizik, na které jsou pojišťovny zvyklé. Budoucnost si vyžádá obrovské investice do nových talentů a schopností a pravděpodobně i složité právní bitvy, které budou formovat legislativu na federální úrovni. Společnosti jako Tesla, Google (Alphabet) a Uber jsou již nyní v popředí této revoluce, která předefinuje automobilovou i pojistnou krajinu.