Největší hrozbou pro globální námořní dopravu nejsou srážky ani ztroskotání, ale nekontrolovatelné a ničivé požáry na lodích. Celostátní svaz německého pojišťovnictví (GDV) bijí na poplach s alarmujícími statistikami: za posledních deset let tvořily požáry celých 62 % všech velkých škod v hodnotě přesahující 20 milionů USD, zatímco kolize se podílely jen 27 %. Výkonný ředitel GDV, Jörg Asmussen, upozorňuje na znepokojivý eskalující trend, kdy jen v prvních šesti měsících roku 2025 překročila hodnota nahlášených škod způsobených požárem 80 milionů USD, což potvrzuje, že požáry na lodích představují zdaleka největší riziko v námořní dopravě.
Hlavním viníkem této kritické situace jsou moderní technologie, konkrétně lithium-iontové baterie. Tyto baterie, jež tvoří náklad zejména v rostoucím počtu přepravovaných elektromobilů, mohou při poruše spustit nekontrolovatelnou termickou reakci vedoucí k explozivnímu požáru. Problém je akutní především na palubách obřích kontejnerových a Ro-Ro lodí, kde je rozsah požáru téměř nemožné utlumit. Složitá konstrukce plavidel a povaha hořícího nákladu znehodnocují standardní hasicí postupy, čímž se z požárů stává nekontrolovatelné riziko ohrožující lidské životy i obrovské pojistné hodnoty.
Němečtí pojistitelé proto volají po razantních krocích a požadují zavedení závazných mezinárodních předpisů pro ochranu plavidel. Je nezbytné urychleně vylepšit systémy požární signalizace a nasadit moderní hasicí techniku, jako jsou systémy hašení vodní mlhou, rozprašovanou pod vysokým tlakem. Dále musí dojít k přísnému zpřísnění pravidel pro transport elektromobilů, zejména co se týče regulace úrovně nabití baterií před plavbou. Pouze úzká mezinárodní spolupráce mezi rejdařskými společnostmi, klasifikačními společnostmi a pojistiteli může efektivně snížit toto dramatické a rostoucí riziko velkých škod na moři.