Evropský maloobchod zažívá zásadní renesanci a Praha se stává absolutním lídrem, překonávajícím dynamikou dokonce i západoevropské metropole. Podle studie Savills Research se v roce 2025 stává Česká republika klíčovým motorem růstu s očekávaným navýšením reálných retailových tržeb o impozantních 4,1 %. Tento mimořádný výsledek drtivě převyšuje prognózy pro Německo, Francii i Spojené království, čímž se region CEE etabluje jako hlavní tahoun kontinentálního maloobchodu. Pařížská ulice mezitím upevňuje svůj status nejprestižnější luxusní nákupní destinace ve střední a východní Evropě, lákající ty nejvybranější světové značky.
Příliv globálních luxusních brandů do Prahy je nezastavitelný, což potvrzuje bezprecedentní zájem mezinárodních hráčů. K etablovaným gigantům míří ikonická jména jako CHANEL, a nově se k nim připojují prestižní módní domy a šperkařství jako Ermanno Scervino, Damiani a Pasquale Bruni. Praha v roce 2024 dosáhla stejného počtu nových zahraničních vstupů jako Londýn (celkem 38), což ji pasuje na regionálního šampiona. Tento retailový boom je poháněn kombinací robustní domácí poptávky, silného přílivu turistů a předpokládaným růstem spotřebitelských výdajů. Pro obchodníky je navíc klíčovým faktorem výrazně nižší provozní náklady – nájemné za prvotřídní vlajkové obchody v Praze je až o 20 % nižší než průměr v jiných klíčových evropských metropolích.
Nečekaným, ale silným trendem je masivní expanze amerických značek na evropský trh. Americké retailové řetězce nyní tvoří 25 % všech nově příchozích mezinárodních brandů, což představuje téměř dvojnásobný nárůst oproti předchozímu roku. Toto urychlení expanze, zahrnující i koncepty F&B, je přímou reakcí na makroekonomické výkyvy a oslabující spotřebitelskou důvěru na americkém domácím trhu, ale i důsledkem pozitivního sentimentu po nedávné obchodní dohodě mezi EU a USA. Očekává se, že tento trend expanze amerických značek do Evropy bude i nadále pokračovat, upevňujíc tak pozici Prahy, Varšavy a Vídně jako dynamických center pro globální maloobchodní investice.