
Napětí v Hormuzském průlivu, klíčové tepně pro globální obchod s ropou, dosahuje bezprecedentní úrovně. I přes nedávné příměří mezi Izraelem a Íránem, sjednané po intenzivním 12denním konfliktu, zůstává námořní doprava v oblasti pod vysokým rizikem. Lodě, obávající se útoků, se uchylují k nečekané strategii: masivně mění a maskují svou národnost v elektronických zprávách. Tato alarmující praxe, zaznamenaná firmou Windward, naznačuje, že pod povrchem diplomatických dohod stále doutná plamen nejistoty a geopolitického napětí, ohrožující životně důležité trasy pro dodávky energie.
Analýza společnosti Windward odhalila šokující statistiky: mezi 12. a 24. červnem 2025 bylo zaznamenáno 101 atypických zpráv od 55 plavidel, včetně těch, které se deklarovaly jako „vlastněno Čínou“ nebo „ruská ropa“. Cílem je vyhnout se zásahům, jelikož lodě s vazbami na Spojené království, USA či Izrael čelí zvýšenému ohrožení. Výkonný ředitel Windwardu, Ami Daniel, upozorňuje na komplexnost zjištění skutečného vlastnictví v mezinárodní lodní dopravě, což pirátům a nepřátelským silám ztěžuje identifikaci cílů. Tento fenomén, dříve omezený na Rudé moře v souvislosti s útoky Hútíů, se nyní rozšířil do strategicky ještě významnějšího průlivu.
Význam Hormuzského průlivu nelze podcenit – projde jím pětina světové spotřeby ropy, což činí jeho bezpečnost prioritou pro celý svět. Ačkoliv se objem obchodní námořní dopravy den po příměří zvýšil o 30 %, Joint Maritime Information Centre (JMIC) varuje před novou hrozbou: elektronickými útoky na globální navigační satelitní systémy (GNSS rušení). Tyto útoky mohou vést k odklonění lodí z kurzu a dramaticky zvýšit riziko srážek, čímž se námořní plavba v regionu stává ještě zrádnější a vyžaduje zvýšenou pozornost námořních pojišťoven a globálních bezpečnostních agentur.