
Přetížené kamiony neúprosně drtí české silnice, a daňoví poplatníci za to platí astronomickou cenu! Nedávná zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhaluje šokující pravdu: systém kontrolního vážení vozidel, který má naši dopravní infrastrukturu chránit, žalostně selhává. Za pouhé čtyři roky (2019-2023) stát vynaložil na opravy a údržbu dálnic a silnic I. třídy neuvěřitelných 73 miliard korun, přičemž obrovská většina zjištěných deliktů přetížení zůstává bez trestu. Proč systém, zavedený s cílem prevence, nedokáže plnit svou základní funkci?
Srdce problému tkví v nefunkčnosti klíčových nástrojů a zmatečných legislativních změnách. Automatické vysokorychlostní váhy, které měly efektivně postihovat přetížené kamiony, byly mimo provoz více než 60 % času. Z téměř 500 tisíc případů přetížení zaznamenaných od roku 2020 bylo obcím k řešení předáno jen něco přes polovinu, a skutečné pokuty za přetížení dopadly jen na nepatrné procento viníků. Absurdní je i úprava zákona, která zrušila postih za přetížení náprav – přitom právě ty způsobují největší poškození vozovek. Tento krok snížil počet evidovaných deliktů o neuvěřitelných 98 %, ale dopad na naše silnice zůstává devastující.
Následkem těchto systémových chyb a nedostatečné spolupráce mezi Ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje plýtvání miliardami z veřejného rozpočtu. Člen NKÚ, Jan Kinšt, nekompromisně konstatuje, že po čtvrtstoletí se v řešení problému ničených silnic prakticky nic nezměnilo. Je zřejmé, že bez zásadních a funkčních změn v systému vážení budou daňoví poplatníci i nadále platit za škody, které by vůbec nemusely vzniknout. Je nejvyšší čas na efektivní ochranu naší infrastruktury před nezodpovědností a na zastavení finančních ztrát!