V Pardubickém kraji se rozehrává dramatický příběh o rozdílných přístupech k řešení kritické dopravní bezpečnosti. Zatímco obec Ráby zahajuje největší komplexní zásah do silničního průtahu za poslední roky, v nedalekých Cholticích paralyzovala veřejná neochota projekt na záchranu života dětí před školou. Experti z projektu MOJE VIZE NULA a ČVUT provedli v obou lokalitách podrobnou analýzu, která potvrdila vysokou míru rizika, pramenící z chybějícího značení, nebezpečných křižovatek a častého překračování rychlosti. Příběh Ráby ukazuje cestu, jakým způsobem lze díky spolupráci s odborníky překonat dílčí problémy a dospět k ambicióznímu, čtyřetapovému řešení pro bezpečnější komunitu.
Projekt v Rábech, který má být dokončen do roku 2027 a je plně hrazen Správou a údržbou silnic Pardubického kraje, se zaměřuje na transformaci kilometrového průtahu obcí. Původní plán na řešení jedné nebezpečné zastávky přerostl v nutnost komplexního zásahu poté, co měření potvrdila, že široká vozovka bez vodorovného značení svádí řidiče k nebezpečné jízdě, často s rychlostí nad 60 km/h. Mezi klíčová opatření patří obnova přechodů, vytvoření minimálně dvou dalších bezpečných míst pro přecházení (včetně stavební úpravy u mateřské školy), a především psychologické zklidnění vjezdů a křižovatek. Cílem je donutit řidiče, aby přirozeně zpomalili a pochopili, že vjíždějí do obydlené zóny, čímž se radikálně sníží riziko nehod.
Ostrým kontrastem je situace v Cholticích, kde hotový a auditem schválený projekt pro kriticky nebezpečnou školní zónu padl za oběť místnímu referendu, v němž se proti úpravám vyslovilo téměř 70 % občanů. I přes potvrzení logiky navržených kroků (jako je komplexní rekonstrukce, vybudování zálivů zastávek, nasvětlení přechodů a trvalá rychlost 40 km/h) ze strany krajské koordinátorky BESIP, zafungovala opozice založená na námítkách proti kácení stromů. Experti varují, že neřešený stav, kdy téměř polovina řidičů překračuje rychlost, představuje akutní hrozbu pro děti. Platforma VIZE 0 nyní upozorňuje, že klíčem k budoucímu řešení již není odborná expertíza, ale obtížný úkol v podobě systematického dialogu s veřejností, bez kterého se nebezpečí před místní školou nepodaří eliminovat.