
Blížící se říjnové parlamentní volby v České republice přinášejí nečekanou mlhu kolem budoucí daňové a rozpočtové politiky. Zatímco politické strany tradičně odhalovaly své programy s předstihem, tentokrát vládne spíše nekonkrétnost. Například koalice SPOLU se drží obecných frází o nezvyšování daňové zátěže, avšak s vnitřními rozpory ohledně majetkových daní. Naopak hnutí ANO naznačuje konkrétnější kroky, jako je návrat EET či snížení korporátní daně, což v kombinaci s masivními výdajovými prioritami – od sociálních dávek po investice do obrany a jádra – hrozí výrazným tlakem na už tak napjaté veřejné rozpočty.
Přestože bezprostřední dopad tuzemských voleb na finanční trhy, jako je kurz koruny či úrokové sazby, bývá obvykle minimální, střednědobé dopady na fiskální politiku jsou klíčové. Guvernér České národní banky Aleš Michl opakovaně kritizuje deficitní hospodaření vlády pro jeho proinflační dopady, což naznačuje budoucí nutnost konsolidace. Jakákoli nová vláda se tak bude muset vypořádat s výzvou udržitelnosti veřejných financí, a to navzdory stále nejasným programům hlavních politických aktérů. Skutečná ekonomická strategie a hlubší analýzy tak budou k dispozici až po hlasování a formování nové exekutivy.
Mnohem jasnější obraz se rýsuje v otázce přijetí eura. Politické rozložení sil po volbách téměř jistě neumožní aktivní prosazování společné evropské měny. Hnutí ANO se dlouhodobě staví proti euru a jeho potenciální koaliční partneři tento postoj sdílejí, často v ještě radikálnější podobě. Ani uvnitř koalice SPOLU nepanuje v tomto směru shoda, přičemž ODS zůstává k euru rezervovaná, a to i přes podporu ze strany TOP 09 a lidovců. Je tedy vysoce pravděpodobné, že zavedení eura v České republice bude i nadále odloženo, s realistickým horizontem posunutým hluboko do 30. let.