
Na českých silnicích roste počet motocyklů, avšak s tím bohužel i alarmující statistiky nehod. V roce 2024 bylo za téměř 40 % nehod motocyklistů zodpovědných řidičů automobilů, přičemž nejčastějšími příčinami bylo přehlédnutí motorkáře nebo špatný odhad jeho rychlosti. Tyto nehody mají často tragické následky – 13,5 % z nich končí těžkým či smrtelným zraněním motocyklisty, kteří patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Zásadní je si uvědomit, že zatímco motorkáři chybují primárně nepřiměřenou rychlostí, vinou řidičů aut je především nepozornost.
Proč ale dochází k tak častému přehlížení? Motocykly mají menší vizuální profil a snadno se ztratí v mrtvých úhlech vozidel. Zarážející je, že k těmto nehodám dochází často u starších a zkušených řidičů, kteří jezdí po známých trasách a nevěnují okolí dostatečnou pozornost. Zkušenost s motocyklem ovlivňuje vnímání situace – ti, kteří sami jezdí, reagují rychleji a bezpečněji. S každým zvýšením rychlosti obou vozidel dramaticky roste pravděpodobnost vážného či smrtelného zranění motorkáře, což podtrhuje kritickou roli pozornosti a adekvátní rychlosti všech účastníků silničního provozu.
S cílem zvýšit bezpečnost a snížit počet těchto tragických událostí spustily BESIP a Česká asociace pojišťoven kampaň „Hele, motorka!“. Tato inovativní kampaň využívá poznatky neurovědy a netradičních prostředků (např. Rorschachovy testy nebo balóny symbolizující oběti nehod) k tréninku pozornosti řidičů. Namísto strašení se zaměřuje na aktivní vnímání motocyklů v provozu. Vzhledem k rostoucímu počtu jednostopých vozidel na českých silnicích je klíčové, aby si každý řidič osvojil zvyk vnímat motorkáře, a pomohl tak vytvářet bezpečnější prostředí pro všechny.