
Na českých silnicích se rozjíždí klíčová osvětová kampaň s názvem „Hele, motorka!“, která má za cíl radikálně snížit počet nehod s účastí motocyklistů. Tito zranitelní účastníci provozu jsou až ve 40 procentech případů zaviněných kolizí přehlédnuti řidiči automobilů, což často vede k vážným zraněním či úmrtím. Cílem iniciativy BESIPu a České asociace pojišťoven je naučit řidiče nejen fyzicky vidět motocykly, ale především s nimi aktivně počítat v každodenním provozu, a to obzvláště v kritických situacích jako jsou křižovatky či změny jízdních pruhů.
Jádrem problému je takzvaný SMIDSY efekt („Sorry Mate, I Didn’t See You“), kdy mozek řidiče nevědomě ignoruje menší a neobvyklé objekty, jako jsou právě motocykly, i přestože se na ně podívá. Statistiky jsou alarmující: tři čtvrtiny nehod zaviněných řidiči aut končí zraněním nebo úmrtím motorkáře. Kampaň proto radí jednoduchý, ale účinný trik: nahlas si říct „Hele, motorka!“, kdykoli motorku spatříte. Osvětu posilují i významní ambasadoři – dopravní psycholog, zdravotnická záchranářka a dopravní policista, kteří sdílejí své cenné zkušenosti a zdůrazňují nutnost vědomé kontroly provozu.
Kampaň „Hele, motorka!“ se chytře vyhýbá moralizování a místo toho využívá poznatky neurovědy k efektivní změně chování řidičů. S rostoucí oblibou motocyklů, kdy ročně přibývá přes 25 tisíc nových strojů, je prevence klíčová – motorkáři čelí 16 až 20krát vyššímu riziku vážného zranění než řidiči automobilů. Reklamy inspirované Rorschachovým testem, rádiové spoty, zapojení známých osobností a dokonce i symbolické rozmístění 362 balónků v Praze (počet usmrcených motorkářů za posledních pět let) – to vše tvoří kreativní základ pro zvýšení pozornosti. Zásadní poselství zní jasně: Motorkář je rovnocenný účastník provozu, a vnímání jeho přítomnosti je nezbytné pro bezpečnější silnice pro všechny.