
Globální trh námořního pojištění dosáhl v roce 2024 historického rekordu s téměř 40 miliardami USD pojistného, avšak toto impozantní číslo skrývá znepokojivý trend. Tempo růstu se totiž dramaticky propadlo, z původních 8,3 % na pouhých 1,5 %. Tento výrazný pokles signalizuje, že navzdory objemu je sektor pod tlakem, bojující s nadměrnou kapacitou a dynamicky se měnícími obchodními trasami, které přinášejí pojišťovnám nové, náročné výzvy a nutnost redefinovat strategie pro efektivní pojištění.
Zatímco pojištění nákladu stále tvoří páteř odvětví s více než polovinou veškerého pojistného, dochází k zásadním geografickým posunům. Čína se nezadržitelně stává hegemonem v přepravě nákladu, zatímco kdysi dominantní Evropa ztrácí půdu pod nohama. Alarmující je také rostoucí míra ztrát u havarijního a strojního pojištění, kterou ovlivňuje stárnoucí globální flotila, inflační náklady na opravy a nebezpečné přesměrování lodí kolem mysu Dobré Naděje, jež vystavuje plavidla drsnějším povětrnostním podmínkám a zvyšuje riziko totálních ztrát plavidel.
Současná situace staví celý námořní pojišťovací sektor na rozcestí. Expanze specializovaných zprostředkovatelů a obrovská kapacita trhu vedou k tlaku na snižování pojistného a ohrožují stabilitu. Pojišťovny stojí před kritickou volbou: jak udržet atraktivní příliv kapitálu a zároveň obnovit potřebnou upisovací disciplínu v prostředí, kde geopolitická rizika neustále přinášejí nové hrozby a komplexní výzvy pro oceánské obchodní trasy. Úspěch v budoucnu závisí na schopnosti adaptovat se a inovovat v tomto neklidném moři globálního obchodu.