Přestože se počet dopravních nehod na českých silnicích v roce 2024 mírně snížil, celkové socioekonomické ztráty dosáhly šokujícího a rekordního maxima: neuvěřitelných 149,39 miliard Kč! I když policie evidovala o téměř 3 000 nehod méně než v předchozím roce, celková finanční zátěž vzrostla přibližně o 2 %. Tento masivní nárůst nákladů, který se promítl i do odhadovaných hmotných škod (téměř 8 miliard Kč), je primárně důsledkem vysoké inflace, jež znehodnocuje úsilí o zlepšení bezpečnosti silničního provozu.
Co přesně tvoří tuto astronomickou částku? Podle revidované metodiky Centra dopravního výzkumu (CDV) spočívá největší díl zátěže v nákladech spojených s osobními následky. Tyto ztráty sahají daleko za rámec běžných oprav vozidel, zahrnují totiž veškeré výdaje na zdravotní péči, sociální dávky, ztrátu produktivity a především nevyčíslitelné lidské ztráty. Jen jednotkové náklady na jednu usmrcenou osobu dosáhly závratných 78 milionů Kč. V roce 2024 si přitom dopravní nehody vyžádaly 494 obětí a 1 561 těžce zraněných osob, což jasně ukazuje, že investice do prevence je investicí do budoucnosti a zdraví celé společnosti.
Klíčové příčiny nejzávažnějších následků zůstávají neměnné: nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě. S ohledem na to, že roční ztráty představují bezmála 2 % HDP České republiky, je realizace efektivních dopravně-bezpečnostních opatření kriticky důležitá. Strategický dokument BESIP 2021–2030 klade za cíl snížit počet usmrcených a těžce zraněných na polovinu. Záchrana životů a snížení celospolečenských ztrát vyžaduje neustálé finančně efektivní aktivity zaměřené na klíčové rizikové oblasti, aby se zamezilo dalšímu prohlubování propasti v nákladech na nehodovost na silnicích.