
Explozivní nárůst obliby elektrokol s sebou přináší i nečekané výzvy, zejména v oblasti bezpečnosti lithium-iontových baterií. Zatímco ve Velké Británii již v roce 2024 tvořila elektrokola alarmujících 27 % všech požárů způsobených těmito bateriemi, s více než dvojnásobným nárůstem událostí oproti roku 2022, v Německu panuje zdánlivý klid. Přestože německé pojišťovny zatím nezaznamenaly dramatický vzestup těchto incidentů, experti varují: riziko požárů z lithium-iontových baterií, projevující se již i v přísnějších pravidlech pro leteckou dopravu, je globální a nelze ho podceňovat.
Skutečné nebezpečí spočívá v jevu zvaném „tepelný průtok“, nekontrolovaném přehřívání, které může být vyvoláno otřesy, přetížením či hromaděním tepla, jak upozorňuje riziko inženýr QBE. Přibližně tři ze čtyř požárů baterií navíc vznikají během nabíjení, což klade důraz na nezbytnost hlásičů kouře a pohotovost při nabíjení v domácnostech. S průměrnou cenou elektrokola v Německu přes 2 600 EUR je naštěstí možné poškození baterie, včetně technických závad, pokrýt speciálním pojištěním jízdních kol, které chrání i před krádeží, nehodami či vlhkostí motoru.
I když se německé pojišťovny, jako Linexo nebo Huk-Coburg, zatím tváří klidně a nezapočítávají vysoké riziko požárů do svých sazeb, masivní nárůst elektrokol na německých silnicích – ke konci roku 2024 jich bylo již 15,7 milionu – naznačuje, že situace se může rychle změnit. Pro majitele je klíčové dbát na bezpečné nabíjení a údržbu, zatímco pro pojišťovny je důležité sledovat vývoj a připravit se na potenciální nárůst pojistných událostí. Růst počtu bateriových zařízení v domácnostech obecně zvyšuje požární riziko, což si v budoucnu vyžádá revizi pojistných kalkulací a zvýšenou informovanost o bezpečnosti lithium-iontových baterií.